Waarde toevoegen aan informatie?

Sinds kort gaan mensen om mij heen uit hun dak over Pinterest. Ik zal wel iets over het hoofd zien maar ik snap echt niet waarom dat is. In mijn beleving filtert mijn netwerk uit een hoop rommel het enigszins toonbare (da’s fijn!) om het onderling weer zo vaak te delen en pinnen dat het weer rommel wordt, want overdadig (da’s niet fijn). Ik zit al sinds 2007 te wachten tot het web de volgende sprong maakt. Ik heb zelfs opdracht gegeven aan verschillende pogingen om het op te lossen. Maar dat was geen succes. Ik wil een internet waar wij, gebruikers in een handomdraai waarde toevoegen aan informatie. Zodat wij van nut zijn voor ons netwerk, zodat we elkaar als informatiefilter kunnen gebruiken. Dat doen we al zeg je? Mehh. Een beetje ja, en erg rudimentair.

Waarde toevoegen aan informatie…

Je deelt eens een linkje op twitter, facebook of linkedin. En als je pet er naar staat schrijf je erbij waarom je het van waarde vindt. Een stap verder is dat je een Tumblog bijhoudt waar je deze informatie van meer context voorziet. Sommige mensen maken link collecties en categoriseren die, zoals op Pinterest gebeurt. Aan de andere kant van het spectrum staat de fanatieke de blogger die een kennisniche adopteert en continu nuttige artikelen post.
Door er blogposts over te schrijven, een link collectie aan te bieden, te voorzien van tags, door over informatie te twitteren… Veel méér dan dat is het niet, en dat al sinds eind jaren ’90 toen de logboek-achtige web toepassingen in opkomst kwamen.

Wat wil je dan nog meer?

Robert Scoble formuleerde dit al heel mooi in maart 2010 (!!)

Scoble gebruikt de metafoor van informatie-atomen. Een tweet, een foto op flickr, een conversatie op google buzz, een facebook status bericht, een youtube video. Een “curator” mixt die ingrediënten tot een informatie molecuul, en voegt daar waarde aan toe. Zet dingen in context, haalt de pareltjes eruit, verbindt informatie rond een thema. Scoble benoemt de volgende zeven behoeften van “real time curators”:

  1. Bundelen.
    Bijvoorbeeld tweets, foto’s, video’s, blogposts rond een event of onderwerp.
  2. Ordenen.
    Belangrijke dingen eruit laten springen, onbelangrijke naar de achtergrond. Subgroepen maken van informatie.
  3. Distribueren
    Via twitter, facebook, ons blog, rss, e-mail.
  4. Redigeren.
    We hebben een bundel, nu willen we onze kijk op die bundel delen.
  5. Updaten
    Een bundel bijhouden, aanvullen met actuele informatie.
  6. Participatie
    Anderen kunnen waarde toevoegen aan bundels: reageren, foto’s en video’s linken, een poll.
  7. Je bundels monitoren
    Zien hoe vaak ze geretweet zijn, zien waar je publiek vandaan komt.

Zo moeilijk lijkt het me niet. Maar inmiddels schreeuwen we al zo’n vier jaar om werkelijk goede “curating” software. Voorzover ik weet is ze er nog niet. Storify is een aardig begin maar mijn behoefte gaat verder dan in de actualiteit over een onderwerp verslag doen. Mijn klanten (en ik dus) hebben rond hun thema een blijvende behoefte aan bovenstaande 7 mogelijkheden.

Weet jij het?

Loop jij ook met deze vraag rond? Hoe los jij dat op? Ken je platforms die een all in one fix bieden of knoop jij houtje touwtje de dingen aan elkaar? Ik zou het graag horen in de comments.

Published on april 12, 2012

Lees Interacties

Reacties

  1. Een dikke +1.

    Wat ik in het rijtje van Scoble mis maar eigenlijk in vrijwel alle initiatieven is het vinden van de juiste curator(s). Hun taak is niet alleen de zeven punten in de voorbereiding maar dit moet uitmonden in wat ik maar Matching noem.

    Er is zo veel te zien, zo veel te lezen, zoveel mensen online te ontmoeten maar steeds vaker wordt dat zoeken in een steeds groter wordende hooiberg. Een curator moet mij bijvoorbeeld wijzen op mensen op Twitter die specifiek voor mij werkelijk iets toevoegen. Nu blijven dat lucky shots als je weer iemand toe weet te voegen die werkelijk wat toe te voegen heeft.

    • Wow Mark! Je hebt helemaal gelijk en dat zou inderdaad nog veel beter en gaver zijn als werkelijke waardebrengers ook zichtbaar worden rond thema’s en content. Hmmm. Leuk, nu zet je me weer aan het doordenken. Dank.

  2. je kan eens kijken naar delicious.com, je weet week,eite die vroeger een bookmark site was. Bundlr is een andere tool.

    Dat gezegd hebbend: laat je niet weerhouden door gebrek aan tools. Als je graag een curator wil zijn, begin gewoon.

    Nog beter: Schrijf je eigen content, gebruik daarbij links naar je bronnen. Veel waardevoller. Curatie is overrated als oplossing. Wie is de curator die de curatoren bundelt? Chaos hou je altijd, en dat is helemaal niet erg.

    • Die lijn volgend, wil ik voorstellen om bij het komende WK voetbal de bondscoach te ontslaan dn de 8 miljoen voetballiefhebbers te laten bepalen wat de koers wordt van de mannen op het veld.

    • Mark, dat lijkt me een heel slecht idee maar wel geinig. Jij doelt op crowdsourcing. Ook dat is niet waar ik hier op doel.

    • Jules, Dankjewel voor je tips. Delicious is sinds de overname een usability ramp. De alternatieven voor delicious zijn te feature rich (Licorize) of te rudimentair (Diigo).
      Wat jij beschrijft valt bij mij onder het kopje bloggen. Dat is een prachtige bezigheid en voegt in sommige gevallen inderdaad heel veel waarde toe. Maar dat is niet wat ik bedoel met curating. Op grotere schaal moet er een deel te automatiseren zijn.

  3. Na sitebouw, bloggen, furl, delicious, google +, facebook en zo ongeveer alle social media die er te testen zijn, ben ik blijven hangen bij scoop.it
    Je kunt er tien thema’s definieren en dan vullen. Als je wilt doortweeten, doorfacebooken en meer.
    Ik gebruik het als een soort index, alles wat ik tegenkom en aardig vind om nog eens terug te vinden, alles wat mij aardig lijkt voor mijn followers, collega’s, cursisten, scoop ik.
    Tips van andere scoop-ers zijn vaak erg aardig.

    Waar het m.i. vooral om gaat is het vinden van gelijkgestemde ‘zielen’ op ongeveer hetzelfde niveau. Dat maakt social media zo interessant.
    Volg de goede mensen, dat kan je veel tijd besparen. En geef anderen goede tips, dat bespaart hen weer tijd. Dan valt het echt wel mee met de bende.

    Sterkte en groet
    Rita Niland aka ritanila

  4. Leuke kwestie.
    Sluit me aan bij Rita, ook ik ben voor dit moment blijven hangen bij het nog steeds incomplete scoop.it. Maar zou het dat niet zijn – incompleet – dan krijg je het probleem wat je beschrijft met je opmerking over Licorize vs. Diigo. Overigens is de laatstegenoemde juist de zware jongen en niet anders om.

    Voor oplossingen rond dit vraagstuk volg ik de volgende mensen nauwgezet, ze zijn je vast al bekend: Howard Rheingold (#infotention), Robin Good en Marshall Kirkpatrick. Daarnaast zie ik rijkhalzend uit naar de tools Brainsley en SwiftRiver, benieuwd of die iets oplossen.

    Tot die tijd is mijn werkproces behoorlijk manueel:

    1. Delicious Network Feed
    2. Scoop.it
    3. Belangrijkste curators gevonden via Twitter, gewicht toegekend in bijvoorbeeld retweets, zichtbaarheid in media etc. En anderen weer via hen. Noem het maar de sneeuwbal methode.
    4. Bovenstaanden vervolgens gaan volgen via Google Reader, mappen etc.
    5. Tot slot volg ik een belangrijke stelregel van Mitch Kapor: stel het internet voor als een brandkraan: daar moet je niet de hele dag in gaan staan om eruit te drinken. Klinkt plat, maar veel mensen realiseren zich onvoldoende de voordelen van deze open deur.
    • Ha Rita, goede tips, dank daarvoor
      Allen: ik zoek dit voor mijn klanten. Voor mijzelf ben ik er wel uit, ik hoef niet zo nodig curator te zijn of kennishub ofzo, ik rommel maar wat en dat werkt prima. ]
      Mijn klanten zijn pionierende instituten (lijkt niet te kunnen maar toch is het zo) op grote kennisdomeinen. Dus dan hebben we het niet meer over een al dan niet zelfstandige professional die zich in een niche als expert wil profileren maar over een expertisecentrum dat sociale media wil gebruiken om zijn / haar rol als kennis- en netwerkhub vorm te geven. Dus dat ziet er weer iets anders uit dan het organiseren van het werkproces van personen zeg maar.
      En Niels je hebt een punt. Ik ervaar dat Licorize over de top is als systeem van archiveren, projecten en getting things (not) done en Diigo inderdaad feature rich als bookmark en sharing service.

  5. Hoi Sanne,

    Je kan je vraag eens neerleggen bij Marc Heleven. Als iemand iets kan vinden op het web dan is hij het wel. Bovendien is hij ontzettend aardig. zijn mailadres: –weggehaald door Sanne wegens privacy–

    • Hee Enno, dankjewel voor je tip. Ik ga hem mailen. Grappig, ik ken new shoes today wel, Marc alleen nog niet. Je comment werd even door mijn systeem vastgehouden omdat er een mailadres in stond, ik heb dat weggehaald tbv Marc’s privacy.

  6. zit me af te vragen of ik dat wel wil … en waarom ik deze bundelingen niet nodig heb en wens. misschien omdat het teveel informatie wordt …

    • Ha Karin, jij misschien niet, mijn opdrachtgevers, als curatoren van informatie en kennis rond diverse themas wel. En hun netwerken ook.

      Hee lieve Anne! Dankjewel voor het meedenken. Het is een goede uitleg van wat ik ongeveer bedoel. Nu nog software waarmee men zo’n mooc in een handomdraai inricht.